Doorgaan naar hoofdcontent

19 silicon valley wijsheden in het boek "Het geheim van Silicon Valley"

 


Wat zijn nu de lessen die je kunt trekken uit de bekendste tech streek van de wereld: silicon valley?
Dit boek van Wibe en Eva vertellen hun kant van het verhaal. Evan als journaliste, plots haar boeltje bij elkaar gepakt en op de bonnefooi naar Amerika vertrokken. Wibe als CEO en entrepeneur vertelt zijn kant van het verhaal. Een boeiend verhaal dat lekker wegleest, ik heb het boek in een paar dagen versleten.

Wanneer ik het verhaal terughaal vallen me de volgende zaken op.
  • Het pay-it-forward principe
    Iedereen wil je helpen, maar daarvoor moet je wel de juiste netwerken aanboren. Men helpt elkaar zonder daar (in eerste instantie) iets voor terug te verlangen. Uiteindelijk kom je elkaar weer tegen of geef je zelf de kennis weer door aan anderen. Dit principe is overigens gebaseerd op het boek van Catherine Ryan Hyde en is ook verfilmd.

    Op zich een mooi principe denk ik. In Nederland houden mensen de kennis nogal eens angstvallig bij zich, omdat men denkt dat de concurrent er anders mee wegloopt. Natuurlijk moet je met bepaalde informatie zorgvuldig omgaan maar het kan geen kwaad om mensen op weg te helpen. Daar worden we uiteindelijk allemaal beter van op de lange termijn.

  • De grote rol van defensie en Stanford universiteit
    Defensie steekt ontzettend veel geld in onderzoek om defensie beter te maken. Verder neemt Stanford een belangrijke plaats in waar veel kennis zit. De alumni spelen een grote rol en komen nog steeds jaren na graduation bij elkaar om te netwerken. 

  • Silicon Valley is de regio waar het meeste durfkapitaal wordt geïnvesteerd
    Europa loopt hierin sterk achter, China komt dichterbij. Dit zogenoemde Venture Capital wordt geïnvesteerd met in ruil daarvoor aandelen, die later veel geld kunnen opleveren. In Nederland is het belastingklimaat niet zo gunstig aangezien er ongunstige belastingtarieven gelden op aandelen. Dit is natuurlijk een drempel.

  • Fail fast
    Je hebt niet veel tijd om producten op de markt te zetten. Je moet snel veel gebruikers krijgen en hun feedback gebruiken om je producten beter te maken. Vandaar het motto "fail fast", waardoor je snel leert wat er beter moet. Fouten maken mag ook, maar je moet er wel van leren. Dit is natuurlijk geen nieuw motto en hier zijn dan ook genoeg andere boeken over te vinden, zoals "fail fast, fail often".

  • Weinig diversiteit
    Wat ook opvalt is dat er blijkbaar nog weinig diversiteit is bij de bedrijven. De regio bestaat vooral uit witte Amerikanen en Aziaten. Bedrijven proberen voor de symboliek mensen met andere achtergrond aan te nemen, maar dit gebeurd nog maar mondjesmaat. Nee discriminatie is daar nog steeds volop aanwezig helaas.

  • Geen concurrentie beding
    De contracten bevatten geen concurrentie beding. Dit in lijn met het pay-it-foward-principe.
Meer interessante tips voor ondernemers, vind je aan het einde van het boek opgesomd.

Het boek is ook een soort oproep aan o.a. investeerders en de overheid om meer te investeren in innovatie in Nederland en Europa. Ik kan dit alleen maar toejuichen. We hebben zo veel mooie technologie en kennis in bijvoorbeeld het zuiden van Nederland bij Eindhoven, met de High Tech Campus, de Technische Universiteit Eindhoven en high tech bedrijven zoals VDL en ASML.

Dit boek is heerlijk om te lezen voor het op doen van inspiratie voor je eigen bedrijf en geeft verder een leuke inkijk op Silicon Valley. 

Reacties

  1. Hurrah, that’s what I was exploring for, what stuff! present here at this webpage, thanks, admin of this web page.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

OSB 10gR3 and SWA and MTOM

This blog is about using soap with attachments and the use of MTOM within the OSB (10gR3). A service is created that accepts a soap with attachment (DocumentService) and translates it to a service that accepts a binary element. MTOM is used for performance reasons for the second. Some notes: * For the use of attachments you need RPC-style document instead of the usual document-style. This due to the fact that the document-style limits a message to a single . * A service can not have both SWA and MTOM within OSB. First a WSDL is setup for the DocumentService: The $attachments variable holds the attachments and the body holds the attachment data. Also other data is stored within the attachment element (see h

Microservices mindmap

"The tree" - See also   my photo page When you are fairly new within the Microservices land, there are a lot of terms fired at you. So also for my own understanding i have made a mindmap. I think it has a good status now, so that i can share it with you. As always feedback is very welcome ! You can download the mindmap here .

Book review: Data Management at Scale (Piethein Strengholt)

 This blog is a review of the book "Data Management at Scale (See also at bol.com ) Data Management is a hot topic nowadays and this book does a fantastic job at adding value to this topic. It is a must read and one of the few technical books I finished reading in a weekend. The book gives a fantastic overview on how to implement a Data Mesh data architecture. The Data Mesh concept is explained by Martin Fowler here . The book is a good mix between conceptual and implementation architecture level. It gives a lot of examples of how this architecture at scale can work, for both small and big companies. It is practical and I used it to implement it at one of my customers. The book describes an architecture in which the focus is on the DIAL (Data- and Integration Access Layer).  On a high level the book covers the following topics: The key principles for data management at scale - Domain-Driven Design  - Domain Data Stores - Meta data management Ready Data Store The concept of servin