Doorgaan naar hoofdcontent

Werken aan jezelf



Ik ben op een leeftijd van ongeveer 30 veel zelfhulpboeken gaan lezen, omdat ik met mezelf in de knoop zat. Ik wilde meer weten. Ik wilde weten waarom ik me zo voelde, ik wilde weten hoe mijn hersenen en lichaam werken en ik wilde vooral weten wat ik er allemaal zelf aan kon doen. Ik ben inmiddels al weer een paar jaartjes ouder en heb heel wat boeken gelezen. Veel tips uit die boeken heb ik toegepast en geprobeerd. Ik wilde jullie wat interessante zaken delen over die reis.

Veel van hetzelfde

Als je zoveel boeken leest neem je natuurlijk het risico dat je op den duur veel al weet of gelezen hebt. Je ziet dezelfde onderzoeken aangehaald worden, je ziet dezelfde voorbeelden terug en je komt veel van dezelfde inzichten en tips tegen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik veel van dezelfde boeken heb gelezen, omdat die van een bepaald genre zijn. Ik houd namelijk van boeken over het brein, mindfulness (meditatie vorm), filosofie, psychologie en de laatste tijd ook (auto)biografieën. 

Een paar zaken waar ik veel aan heb gehad.

* Je bent niet je denken, je hebt alleen gedachten
Dit was wel een eye opener voor mij. We denken vaak dat gedachtes altijd waar zijn, maar het zijn net als gevoelens en emoties zaken die voorbijkomen en weer gaan.

* Je gedachtes over een situatie bepalen je gevoelens (en de daarop volgende emoties) i.p.v. andersom
Je gevoelens over een bepaalde gebeurtenis worden vooral bepaald door de manier waarop je naar de gebeurtenis kijkt. Twee personen kunnen een totaal andere kijk hebben op een gebeurtenis, waardoor de ene persoon boos wordt, maar de andere persoon juist blij. Wanneer je je hier bewust van bent kan dit je erg helpen om je emoties beter te begrijpen en ook onder controle te krijgen.

* Mindfulness
Mindfulness is een meditatie vorm waarbij je heel bewust in het NU leeft. Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness en het helpt o.a. in het verminderen van stress en angsten. Mindfulness is erg gehypet de laatste jaren, maar het is wel een interessante kijk en levenshouding vind ik. Ik heb zelf een cursus gedaan en dit heeft erg geholpen.

* Schrijf zaken op
Wel iets wat ik ten harte heb genomen de laatste weken en ben gaan doen (zie Journaling hieronder)

* Wat verhaal vertel jij jezelf
Dus hoe beleef jij de wereld, hoe kijk je naar de wereld en de gebeurtenissen om je heen. Dit begint natuurlijk al bij de opvoeding maar dit beeld kun je ook bijstellen.

* Verwachtingen
Dit is echt killing natuurlijk zou ik haast zeggen. Want vaak komen verwachtingen namelijk niet uit en leidt dit tot teleurstellingen. Ook in de relatie tot andere personen heb je allerlei verwachtingen en probeer je soms zelfs mensen te veranderen. Niet aan te raden ! ;-)

Boeken

Er zijn dus veel boeken die ik heb gelezen maar wilde de volgende boeken even noemen.
1) Omdenken van Berthold Gunster
2)  Boeken van Alain de Botton zijn leuke luchtige filosofische boeken
3) "De moed van imperfectie" van Brene Brown
4) "Overstijg jezelf" van Joe Dispenza
Geweldig boek over hoe je jezelf kunt veranderen met meditatie. Gaat wel diep maar mooie balans tussen theorie en praktijk

Podcasts

Ik heb (pas) de laatste tijd podcasts ontdekt. Erg leuk voor in de auto. Ik luister op dit moment vooral naar:

Journaling

Waar ik ook mee ben begonnen de laatste weken is zaken opschrijven. Bij mij is nogal vaak het glas half leeg dus het helpt mij om elke dag de positieve zaken te benoemen die zijn gebeurd. Verder schrijf ik op tegen welke zaken ik aanloop en hoe ik ermee omgegaan ben. 
Dit geeft mij iig meer rust in mijn hoofd merk ik steeds meer.

Welk verhaal vertel jij jezelf?

Hoe je tegen de wereld aankijkt wordt in je kinderjaren aangelegd. Er is steeds meer onderzoek dat je dit verhaal zelf kunt "sturen". Hoe jij over zaken denkt bepaald grotendeels hoe je tegen de wereld aankijkt. Dit kan negatieve gevolgen hebben. Ik probeer steeds meer met een wat positiever beeld de dag in te gaan. Ik merk dat ik al over de toekomst fantaseer en ga dan piekeren en zie het negatieve al voor me. Mij helpt het dit minder te doen. Het blijft lastig maar helpt wel wanneer het lukt.

Er valt nog veel meer te vertellen natuurlijk, maar hopelijk helpt je dit al een beetje om ook eens op onderzoek te gaan. Heb je vragen of opmerkingen dan laat maar een berichtje achter.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Microservices mindmap

"The tree" - See also   my photo page When you are fairly new within the Microservices land, there are a lot of terms fired at you. So also for my own understanding i have made a mindmap. I think it has a good status now, so that i can share it with you. As always feedback is very welcome ! You can download the mindmap here .

OSB 10gR3 and SWA and MTOM

This blog is about using soap with attachments and the use of MTOM within the OSB (10gR3). A service is created that accepts a soap with attachment (DocumentService) and translates it to a service that accepts a binary element. MTOM is used for performance reasons for the second. Some notes: * For the use of attachments you need RPC-style document instead of the usual document-style. This due to the fact that the document-style limits a message to a single . * A service can not have both SWA and MTOM within OSB. First a WSDL is setup for the DocumentService: The $attachments variable holds the attachments and the body holds the attachment data. Also other data is stored within the attachment element (see h

Installing Oracle SOA Suite/JDeveloper 11g

This post guides you through the installation of the Oracle SOA Suite 11g with JDeveloper 11 with the use of Oracle XE database (for Windows). Note: It is assumed that Oracle XE database is already installed. Required downloads Oracle Weblogic Server 10.3.1   SOA Suite   Repository Creation Utility JDeveloper Studio The detailed steps are nicely described here . The next picture gives a nice overview of the directory structure created. Step1 -  Create Schemas for Oracle SOA Suite and Oracle BAM (RCU) Unzip the files Run bin/rcu.bat At the Database Connection Details fill in the XE details. If you encounter the next fault you have probably not started the XE database.   Ignore all warnings Click OK Select all components I ran into the following problem: When you click Ok you see the following error: And this is about the Processes DB Init parameter that is wrong. To fix this goto the Database Home page, Sql Editor and execute the following statements: a